Omsättningen ska öka från 10 till 120 miljoner på fyra år och man ska gå från sex till tjugofyra medarbetare. – Vi har sett att vi fungerar i Sundsvall med omnejd, så nu gasar vi, säger Levande filters vd, Olle Bergseije. Affärsidén är enkel, ventilationssystem i form av regnskogar i miniformat som renar luften. – Luften blir renare, personalen blir piggare och effektivare, och det blir mindre sjukfrånvaro. Efter år av forskning, utveckling och tester är de redo att expandera. Nu har företaget sina produkter hos bland andra Molin bil, Njurunda kyrka och Midlanda. – Det går så pass bra att vi skulle kunna stanna där vi är, men produkten är för viktig för det svenska samhället, säger Olle Bergseije. Förutom att sälja regnskogarna till företag i Sverige – har företaget skrivit avtal med Ikea och Mediamarkt. – Ikea tycker att det är toppen. Framtiden får utvisa om möbeljätten använder Sundsvallsföretagets regnskogar som ventilation i varuhusen – eller som en del av sitt sortiment. Mediamarkt är enligt Olle Bergseije intresserade av det sistnämnda. – Planen är att gå från sex till tjugofyra anställda lagom till 2021. Om det fungerar i Sundsvall, så fungerar det i hela Sverige.
Sundsvalls Tidning